Page 306 - 2019workreport.indd
P. 306

2 2
      0 0
      1 1
      9 9
     工
     工
     作
     作
     报
     报
     告        3.     Keunggulan  dan  keberkesanan  bahasa  ibunda  sebagai  bahasa  pengantar  telah
     告
     书            diperakui  oleh  UNESCO  dan  merupakan  amalan  umum  sedunia,  khususnya  bagi
     书
                  pendidikan  peringkat  sekolah  rendah  yang  merupakan  pendidikan  asas,  mesti
                  menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa yang paling dikenali oleh murid-murid
                  untuk mempelajari mata pelajaran ilmu pengetahuan, termasuk mata pelajaran Sains
                  dan Matematik, kerana ini merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang
                  paling berkesan.
                        Sehubungan itu, berasaskan prinsip keberkesanan pendidikan bahasa ibunda, Dong
                  Jiao Zong dengan tegasnya membantah kerajaan melaksanakan semula dasar PPSMI
                  di sekolah rendah supaya tidak mengganggu pembelajaran Sains dan Matematik di
                  kalangan murid-murid, dan menjejaskan ciri-ciri dan persekitaran pendidikan bahasa
                  ibunda di sekolah rendah.

                        Pada  halnya,  mengikut  Akta  Pendidikan  1996,  bahasa  pengantar  utama  bagi  SK,
                  SJK(C) dan SJK(T) masing-masing ialah bahasa kebangsaan, bahasa Cina dan bahasa
                  Tamil. Oleh itu, dasar PPSMI bukan sahaja mengingkari Akta Pendidikan, bahkan
                  juga menghakis ciri-ciri pendidikan bahasa ibunda di semua aliran sekolah rendah.

                       Misalnya di SJK(C), pelaksanaan dasar PPSMI bukan sahaja menyebabkan jumlah
                  waktu pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dalam bahasa Cina berkurang
                  secara mendadak, malah dalam peperiksaan UPSR, hanya kertas soalan peperiksaan
                  Pemahaman dan  Penulisan Bahasa  Cina  dijalankan dalam  bahasa  Cina,  manakala
                  kertas  soalan  bagi  subjek-subjek  yang  lain  termasuk  Bahasa  Melayu,  Bahasa
                  Inggeris, Sains dan Matematik akan dijalankan dalam bahasa Melayu dan bahasa
                  Inggeris. Ini jelas telah menjejaskan ciri-ciri SJK(C) yang menggunakan bahasa Cina
                  sebagai bahasa pengantar utama.

              4.     Dong Jiao Zong mengakui kepentingan bahasa Inggeris yang berperanan sebagai
                  bahasa  antarabangsa  dan  bahasa  pengantaraan  dalam  era  teknologi  maklumat
                  masa  kini,  maka    kami  menyokong  sepenuhnya  usaha  kerajaan  meningkatkan
                  tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid-murid, tetapi bukan melalui
                  pendekatan  dasar  PPSMI.  Peningkatan  penguasaan  bahasa  Inggeris  di  kalangan
                  murid-murid harus dilaksanakan berdasarkan kurikulum, tenaga pengajar, bahan-
                  bahan  mengajar  dan  kaedah  pengajaran  mata  pelajaran  Bahasa  Inggeris,  supaya
                  menepati prinsip pendidikan dan mencapai kesan yang diharapkan.

              5.     Dong Jiao Zong menyeru semua lapisan masyarakat dan pertubuhan-pertubuhan
                  pendidikan  yag  prihatin  akan  pendidikan  bahasa  ibunda,  termasuk  pertubuhan-
                  pertubuhan Cina di Sarawak, lembaga pengurus sekolah, persatuan alumni, PIBG
                  dan  pertubuhan-pertubuhan  yang  berkenaan  di  SJK(C)  berpegang  teguh  untuk
                  membantah dasar PPSMI demi mempertahankan ciri-ciri pendidikan bahasa ibunda,
                  dan memastikan murid-murid untuk terus membelajari mata pelajaran Sains dan
                  matematik  dalam  bahasa  ibunda    supaya  memperolehi  hasil  pembelajaran  yang
                  paling berkesan.








          300
          300
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311