Page 328 - 2019workreport.indd
P. 328

2 2
      0 0
      1 1
      9 9
     工
     工
     作
     作
     报
     报
     告            menyampaikan  pendapat  tidak  setuju  dengan  keputusan  KPM  untuk  mecelakkan
     告
     书            unsur pembelajaran Seni Khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Jenis
     书
                  Kebangsaan.
              3.     Wakil-wakil  pertubuhan  berpendapat  bahawa  cara  memperkenalkan  tulisan  Jawi
                  yang tidak melibatkan pembelajaran, menulis, latihan atau pentaksiran, seperti buku
                  teks Tahun 5 Bahasa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan selama lima tahun, adalah
                  memadai.

              4.     Wakil-wakil  pertubuhan  juga  berpendapat  bahawa  pertubuhan-pertubuhan  yang
                  berkepentingan  seharusnya  dijemput  untuk  memberi  pandangan  dan  cadangan
                  terhadap pindaan Dokumen Standard Kandungan Dan Pentaksiran (DSKP) yang akan
                  menentukan kaedah memperkenalkan Seni Khat di Sekolah Jenis Kebangsaan. Selain
                  daripada itu, sidang pertemuan juga berkongsi pendapat bahawa perbincangan dan
                  konsultasi dari  pihak  pihak  berkepentingan haruslah  diadakan  atas  isu  pendidikan
                  yang penting dan sensitif sebelum pelaksanaannya.







                                          董总与教总联合文告
                                             2019年8月8日
                                   坚决要求撤销国民型小学教导Khat


                  董教总针对今日教育部长马智礼对国民型小学教导爪夷文书法(Khat)为选修的媒
              体声明,认为这并未解决问题根本,如解除华印等多元族群的忧虑,与此同时,基于最
              新的资讯显示,推行Khat的措施已经涵盖宗教教义的元素,因此,董教总坚决要求教育
              部立即撤销在国民型小学马来文课教导Khat的措施。

              (一) 我们认同五大宗教咨询理事会的看法,Khat是阿拉伯书法,与伊斯兰息息相关,
                    因此,在华淡小介绍或学习Khat,不仅是涉及宗教教义或元素的不当做法,而且
                    可能抵触联邦宪法第12(3)条文。

                           诚如一些学者的研究成果和文献资料所示,Khat 乃一种推广可兰经和传播伊斯兰教
                    义的文体,强制非穆斯林学子从小学习并不恰当。马来西亚是一个恪守世俗化原
                    则的国家,伊斯兰教虽然作为联邦的官方宗教,惟宪法保障国人宗教信仰自由,
                    因此在国民型学校传播任何涉及宗教教义的内容,都是违反宪法的做法。

              (二) 我国奉行世俗体制,以世俗法治国,这是各族人民的默契,也是维护全民利益、
                    维系社会和谐的重要基础。我们提醒当局,任何政策制定必须审慎考量多元族群
                    和宗教的现实,做好政府与民众之间的沟通,避免影响社会互信,才能让国家发
                    展重新回归正轨。

              (三) 有鉴于此,董教总坚决要求教育部马上撤销在国民型小学国文课教导Khat的措
                    施,以确保华淡小的特征不被侵蚀。





          322
          322
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333