Page 326 - 2019workreport.indd
P. 326

2 2
      0 0
      1 1
      9 9
     工
     工
     作
     作
     报
     报
     告            dengan nama  tulisan Jawi, bagi bahasa kebangsaan”. Lantaran itu, kami menyokong
     告
     书            penuh penggunaan tulisan Rumi untuk pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
     书
                  Maka,  tidak  setuju  dengan  pengenalan    tulisan  khat  Jawi  dalam  pengajaran  dan
                  pembelajaran Bahasa Melayu bukan sahaja tidak melanggar undang-undang malah
                  langsung tidak  berkaitan dengan soal patriotik dan merosakkan keharmonian negara.
                    Maka,  segelintir  orang  yang  sengaja  menghubungkaitkan  bantahan  pembelajaran
                  tulisan  khat  dengan  soal  patriotik,    menuduh  bahawa  sesiapa  yang  menolak
                  pembelajaran  tulisan  khat  bermaksud  tidak  setia  kepada  negara,  ini  merupakan
                  perbuatan  fitnah  dan    mengarut.  Kami  menyeru  pihak-pihak  yang  tidak
                  bertanggungjawab  dan  mempunyai  kepentingan  peribadi,  dengan  segera
                  menghentikan  angkara  menyebarkan  maklumat  palsu  yang  akan  mencetuskan
                  ketegangan  agama dan kaum. Ini merupakan  perbuatan  jahat  yang merosakkan
                  keharmonian    negara  kita,  perbuatan  seperti  ini  harus  dibidas  dengan  sekeras-
                  kerasnya.

              4.     Kami  memberi  sokongan  penuh  kepada  usaha  KPM  untuk  mempertingkatkan
                  interaksi antara kaum dan budaya di sekolah, termasuk memperkenalkan nilai-nilai
                  kepelbagaian  budaya  dalam  kurikulum  dan  Kokurikulum  di  semua  aliran  sekolah,
                  supaya murid-murid berpeluang untuk mengenali dan mempelajari keistimewaan
                  budaya  setiap  kaum.  Akan  tetapi  segalanya  harus  dijalankan  dengan  menepati
                  keperluan setiap aliran sekolah, supaya ciri-ciri dan identiti setiap aliran sekolah tidak
                  terjejas.

              5.     Kami akan berjumpa dengan Timbalan Menteri Pendidikan, YB Teo Nie Ching pada
                  6  Ogos  2019  untuk  membincangkan  isu  ini,  supaya  mengetahui    perkembangan
                  terkini. Dalam perjumpaan tersebut, kami juga akan menyampaikan pendirian dan
                  permintaan  kami,  termasuk  melantik  wakil-wakil  daripada  Pertubuhan  Cina  dan
                  Pertubuhan India untuk menyertai  semakan kandungan DSKP dan buku teks yang
                  tersebut di atas. Ini adalah penting untuk memastikan sebelum sesuatu keputusan
                  dibuat, KPM harus  berunding dengan pihak berkepentingan terlebih dahulu, supaya
                  tidak membuat keputusan yang membimbangkan. Kami berharap KPM mengambil
                  penting terhadap suara rakyat, supaya isu ini dapat diselesaikan dengan sempurna
                  dan memuaskan.
                  Senarai pertubuhan yang menghadiri mesyuarat:
                  ●Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia, Jiao Zong
                  ● Persekutuan  Persatuan-Persatuan  Lembaga  Pengurus  Sekolah  Cina  Malaysia,
                    Dong Zong
                  ●Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia, Hua Zong
                  ● The  Associated  Chinese  Chambers  Of  Commerce  And  Industry  Of  Malaysia,
                    ACCCIM
                  ●Persekutuan Persatuan-Persatuan Alumni Sekolah China Malaysia
                  ●Gabungan Persatuan Alumni Universiti Taiwan, Malaysia
                  ●Merdeka University Bhd
                  ●LLG Cultural Development Center







          320
          320
   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331