Page 331 - 2019workreport.indd
P. 331

文献   325
                                                                                               325







                            Kenyataan Bersama Dong Zong dan Jiao Zong
                                              13 Ogos 2019
                             Kekalkan Seni Khat dalam Pendidikan Islam

                  Dong  Zong  dan  Jiao  Zong  berasa  amat  kesal  atas  tuduhan  YAB  Perdana  Menteri
               Tun Dr Mahathir Mohamad pada 12hb Ogos, malah menafikan dengan tegas label yang
               dilontarkan ke atas Dong Zong, kononnya Dong Zong yang menolak pengajaran seni khat
               adalah badan rasis yang menolak segala usaha kerajaan dalam pendidikan.

               1.  Dong  Jiao  Zong  menegaskan  bahawa  pendirian  kami  selama  ini  adalah  untuk
                 membangunkan pendidikan bahasa ibunda dan menggalakkan kepelbagaian budaya
                 antara kaum di negara kita. Kami sedar akan realiti kepelbagaian di negara kita, maka
                 kami  menggalakkan  persefahaman,  penghormatan  dan  keterangkuman  terhadap
                 perbezaan budaya antara kaum, dan menolak sebarang tindakan yang merendahkan
                 kaum lain. Untuk menggalakkan interaksi antara kaum, Dong Zong telah menubuhkan
                 jawatankuasa  pembangunan  kepelbagaian  kaum  dan  budaya  yang  berusaha  untuk
                 menjalankan aktiviti-aktiviti interaksi bagi para pelajar antara aliran sekolah.

               2.  Dong  Jiao  Zong  bukan  satu-satunya  badan  yang  menolak  pengajaran  seni  Khat  di
                 sekolah jenis kebangsaan, tetapi pandangan ini mewakili suara arus perdana dalam
                 komuniti  non-muslim  di  Semenanjung,  Sabah  dan  Sarawak.  Malah,  bukan  semua
                 orang Melayu bersetuju dengan langkah ini. Sebagai contoh, Tan Sri Rafidah Aziz telah
                 menyatakan bahawa seni khat harus dijadikan mata pelajaran elektif dan bukan wajib.

               3.  Pengajaran  seni  khat  ditolak  lantaran  kegagalan  pegawai-pegawai  Kementerian
                 Pendidikan untuk mengambil pandangan masyarakat bukan Melayu – sama ada Dong
                 Zong, Jiao Zong, Tamil Foundation ataupun MCCBCHST. Hakikatnya, seni khat selama
                 ini diajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam bermula Tahun 4 untuk murid muslim
                 yang telah mempelajari tulisan Jawi sejak Tahun 1. Apakah rasionalnya untuk mengajar
                 seni khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, sehingga murid bukan muslim yang
                 belum  kenal  tulisan  Jawi  pun  perlu  belajar  seni  kaligrafinya?  Selain  itu,  Dokumen
                 Standard  Kurikulum  dan  Pentaksiran  (DSKP)  bagi  mata  pelajaran  Pendidikan  Islam
                 tahun 1 hingga 6 dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah menetapkan
                 pengajaran dan pembelajaran tulisan jawi dan seni khat. Maka, kerajaan seharusnya
                 mengekalkan pengajaran dan pembelajaran tulisan Jawi dan seni khat di dalam mata
                 pelajaran Pendidikan Islam dan bukannya dimasukkan ke dalam mata pelajaran Bahasa
                 Melayu.

               4.  Bantahan terhadap pengajaran seni khat atas kesangsian bahawa ia sebagai alat dakwah
                 dan sebahagian daripada usaha Islamisasi ada asasnya. Motivasi agama ini dinyatakan
                 jelas oleh, antara lain, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Nik
                 Omar  Nik  Abdul  Aziz,  yang  menyokong  “usaha  kerajaan  untuk  memperkenalkan
                 tulisan  Jawi  dan  seni  khat”  demi  “meningkatkan  kefahaman  generasi  muda
                 terhadap tulisan Jawi dan Bahasa Arab, serta memudahkan mereka untuk mempelajari
                 Al-Quran  serta  memahaminya  seterusnya  beramal  dengannya.”Motivasi  agama
                 dalam  peluasan  tulisan  khat  juga  jelas  dapat  dihayati  dalam  tulisan  ilmiah  seperti
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336