Page 334 - 2019workreport.indd
P. 334
2 2
0 0
1 1
9 9
工
工
作
作
报
报
告
告 KENYATAAN BERSAMA
书 20 Ogos 2019
书
1. Kami melihat secara positif terhadap keputusan Jemaah Menteri pada 14 Ogos 2019
mengenai isu pengenalan tulisan Jawi. Bagaimanapun, ingin kami tegaskan bahawa
matlamat pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu di SJK adalah
untuk meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Melayu di kalangan murid-murid,
maka kami tidak setuju murid-murid SJK mempelajari tulisan Jawi, kerana langsung
tidak memberi bantuan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu . Maka,
hanya setakat memperkenalkan tulisan Jawi kepada murid-murid untuk mengetahui
adanya jenis tulisan ini sahaja adalah memadai. Pada pandangan kami, pihak kerajaan
prihatin terhadap suara komuniti bukan Islam, dan mengambil langkah penyelesaian
untuk mengikis kebimbangan komuniti bukan Islam merupakan satu tindakan yang
tepat.
2. Berkenaan dengan keputusan Jemaah Menteri bahawa pengenalan tulisan Jawi di
SJK hanya akan dilaksanakan jika dipersetujui PIBG serta ibu bapa dan murid, kami
berpendapat bahawa ini akan menimbulkan pelbagai masalah dan kesulitan dalam
proses pelaksanaan, malah tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. Lebih-lebih
lagi, kebanyakan SJK(C) di Sabah dan Sarawak tidak mempunyai PIBG. Pada halnya,
ahli-ahli Lembaga Pengurus Sekolah di SJK telah merangkumi wakil-wakil daripada
PIBG dan persatuan alumni, maka adalah lebih sesuai diserahkan kepada LPS sekolah
untuk membuat keputusan mengenai pelaksanaan pengenalan tulisan Jawi.
3. Kami berpendapat bahawa KPM menukarkan pengenalan seni tulisan khat kepada
tulisan Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di SJK dapat mengikis keraguan
komuniti bukan Islam. Dalam konteks ini, KPM boleh merujuk kepada buku teks
mata pelajaran Bahasa Melayu SJK Tahun 5 yang ada memperkenalkan seni tulisan
pelbagai kaum, termasuk seni tulisan Jawi.
4. Memandangkan masih ada banyak perkara yang perlu diperjelaskan dengan lebih teliti,
maka kami menyeru KPM mengumumkan isi kandungan DSKP dan buku teks mata
pelajaran Bahasa Melayu supaya orang ramai mengetahui bagaimana pengenalan
tulisan Jawi dilaksanakan di SJK(C) dan SJK(T). KPM juga harus terlebih dahulu
berunding dan mendapat persetujuan pihak berkepentingan, terutamanya Dong Jiao
Zong dan pertubuhan pendidikan Tamil sebelum keputusan dibuat, ini adalah penting
untuk mengikis kebimbangan dan keraguan orang ramai, serta memastikan ciri-ciri
dan identiti SJK(C) dan SJK(T) tidak terjejas.
KPM harus terus mengadakan sesi libat urus dengan pertubuhan pelbagai kaum dari
semasa ke semasa supaya perbezaan pandangan yang timbul dapat diselesaikan
melalui perbincangan yang rasional, ini amat penting untuk mempertingkatkan
keharmonian dan perpaduan antara kaum.
5. Memandangkan isu pengenalan tulisan Jawi masih dalam perbincangan, kami
akan terus mengumpul maklumat dan mengadakan perbincangan yang mendalam
328
328