Page 323 - 2019workreport.indd
P. 323
文献 317
317
Bahasa Melayu di sekolah Jenis kebangsaan, Dong Zong dan Jiao Zong (Dong Jiao Zong)
ingin menegaskan bahawa siaran media tersebut adalah tidak benar dan mengelirukan.
1. Pihak Dong Jiao Zong ingin menjelaskan tiada perhimpunan diadakan dan hanyalah
satu mesyuarat dalaman yang akan diadakan bersama beberapa pertubuhan pelbagai
kaum pada 5hb Ogos untuk membincangkan perkara penambahan seni khat dalam
subjek atau mata pelajaran BM di SJKC dan SJKT. Mesyuarat dalaman ini semata-
mata menumpukan pengupasan dan penganalisaan tentang inisiatif Kementerianan
Pendidikan melalui aspek-aspek pedagogi pedidikan, keberkesanan pembelajaran
dan juga realiti serta fungsipragmatik seni khat Jawi dalam peningkatan tahap
penguasaan dan pengetahuan bahasa Melayu. Di samping itu, mesyuarat dalaman
ini akan juga membincang dan meneliti siaran akhbar Kementerian Pendidikan
semalam.
2. Mesyuarat dalaman ini juga akan membincang usaha Kementerian Pendidikan yang
ingin meningkatkan keupayaan penghayatan seni khat Jawi. Pendirian Dong Jiao
Zong tidak membantah usaha kerajaan melaksanakan interaksi kebudayaan antara
pelbagai kaum, mempromosi nilai-nilai murni kepelbagaian dan integrasi.Namun
bukanlah melalui kaedahyang menyebabkan kesangsian, was-was dan kurang
menyenangkan, malah tanpa berbincang dan diskusi secara detail dengan pelbagai
pihak, termasuk pertubuhan pendidikan dan masyarakat majmuk.
3. Dong Jiao Zong risau akan berita yang tidak bertanggungjawab akan menyebabkan
salah-faham dan reaksi negatif yang tidak diingini . Pihak kami ingin menegaskan
bahawa mesyuarat yang akan diadakan merupakan mesyuarat dalaman yang hanya
dihadiri oleh beberapa pertubuhan pelbagai kaum yang diundang sahaja.
联合声明:“先搁置,再讨论”
2019年8月5日
我们以下的团体今日针对教育部将从2020年开始在国民型小学第二阶段(四五六年
级)马来文科增设学习爪夷文书法(Seni Khat)内容的事宜召开联席会议,并达致以下
共识:
1. 针对教育部于2019年8月2日发表声明表示,将会修订国民型小学马来文课程与评估
标准(DSKP)和课本内容,只介绍爪夷文书法艺术,没有评估,而且也不会通过
成语来学习和进行练习,以便不会加重老师和学生的负担,我们对此保持谨慎的态
度。我们认为,教育部的声明仍有许多细节待厘清,因此我们要求教育部公布具体
的修正情况,让大家清楚知道如何在华小和淡小落实介绍爪夷文书法的内容,以解
除大家的疑虑,并确保符合华小和淡小的实际情况。因此,我们认为在教育部还未
厘清有关细节之前,先搁置这项措施,另作讨论。