Page 389 - 2019workreport.indd
P. 389

383
                                                                                        文献   383







               3.     Dong Zong berpendapat bahawa KPM seharusnya mengambil kira pandangan rakyat
                   semasa perlaksanaan dasar-dasar baru dan patut memberi kenyataan yang jelas
                   dan padu mengenai Seni Khat adalah sekadar “diperkenalkan” kepada pelajar dan
                   bukan  “dipelajari”.  Malahan,  KPM  juga  menyemak  semula  Dokumen  Standard
                   Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang menekankan pengenalan tulisan khat adalah
                   bagi memupuk gaya penulisan indah Seni Bahasa dan pelajar tidak dinilai di dalam
                   peperiksaan supaya pendekatan ini dapat menghapuskan keraguan masyarakat.

               4.     Jika Kementerian Pendidikan ingin mengeratkan interaksi antara kaum dan budaya
                   di sekolah , kami bercadang pihak Kementerian Pendidikan untuk memasuki unsur-
                   unsur kepelbagaian budaya ke dalam kurikulum dan kegiatan sekolah, seperti silang
                   budaya yang dianjurkan bersama oleh Dong Zong dan Ikram Musleh. Ini barulah cara
                   yang betul.

                   Sekian, Terima Kasih.







                                              2019年8月9日
                        2019年华校教师课堂教学中高阶思维培养研习会开班仪式
                                      董总署理主席拿督陈友信讲词

                   雪隆华校董联会副主席暨巴生光华独立中学谢璇苞董事长、
                   巴生光华独立中学佘琼凤校长、
                   中国侨基会侨侨爱心工程部主任暨陈嘉庚教育公益基金管委会副主任矫江莉、
                   北京师范大学亚太国际教育培训中心主任张超、
                   新师者教育科学研究院学术副院长吕佩橙、
                   北京市第55中学教育主任李梦莉、
                   各位华文独中董事、校长、董总中央委员及行政部同仁、
                   大家上午好。

                   首先,我预祝由本会主催、雪隆华校董事联合会主办、巴生光华独立中学协办、并
               且由中国侨基会陈嘉庚教育基金赞助的“华校教师课堂教学中高阶思维培养研习会”顺
               利举行。

                   《马来西亚华文独中教育蓝图》已在去年7月14日正式对外发布,并列为董总的重大
               项目,在学务处底下设立独中教改专案,负责规划及协调各相关部门推动独中教改。教
               改是一项庞大的事业,需要整体的配合,因此,在《独中教育蓝图》里,我们提出了全
               方位动员的原则,动员各方的力量来一起推动独中的改革,其中最重要的两股力量,那
               就是各州属会及各地的独中。正如此次研习会,我们就得到雪隆董联会和光华独中的协
               助。

                   举行本次研习会有两个目的:(一)加强中马两国教育文化交流,使马来西亚华文
               独中教师了解中国教育改革趋势和评价改革方向;(二)协助独中教师快速提升课堂教
   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394