Page 388 - 2019workreport.indd
P. 388
2 2
0 0
1 1
9 9
工
工
作
作
报
报
告
告 在国民型小学的国文课程中,增设学习爪夷字书法艺术的做法,董总深表疑虑,因
书
书 为这势必将增加学生学习于教师教学的压力,无助于马来文的学习。
3. 我们认为,教育部须吸取此次经验,在推动任何教育改革之时,公开征询教育团体的
意见,鼓励公民参与。
4. 最后,倘若教育部要在学校推行跨族群与文化交流,理应制定多元文化教育政策,方
能制度化与持续性推展。其中,可于课程和活动中融入多元文化的价值,提倡尊重
与包容的价值,这才是增进各族了解与关怀的务实做法。
谢谢!
Mesyuarat Bersama Antara Pertubuhan-pertubuhan Pendidikan
Bantahan Penambahan Seni Khat Tulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu
Di Sekolah Jenis Kebangsaan
Terima kasih saudara Pengerusi Majlis.
Salam sejahtera dan selamat pagi kepada Pengerusi Gabungan Persatuan Guru-Guru
Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Dato Ong Chiow Chuen,dan para wakil persatuan-
persatuan,
1. Oleh sebab Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan melaksanakan tambahan
elemen Seni Khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada tahun 2020, Persekutuan
Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia(Dong Zong)
dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) membuat
keputusan untuk mengadakan mesyuarat bersama dengan pertubuhan-pertubuhan
pendidikan bagi membincangkan jalan penyelesaiannya. Tambahan pula, menurut
Kenyataan KPM Jumaat lalu yang menegaskan KPM mengambil maklum respon
rakyat terhadap isu pengenalan tulisan khat dan akan membuat penyemakan. Maka,
mesyuarat hari ini amatlah penting.
2. Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang berbilang kaum, budaya, agama dan
bahasa. Kepelbagaian budaya juga merupakan aset yang penting dalam masyarakat
Malaysia. Kami tidak menafikan bahawa pelajar-pelajar sewajarnya digalakkan
menghayati unsur-unsur kepelbagaian budaya pelbagai etnik. Walau bagaimana
pun, Dong Zong berpendapat bahawa Kementerian Pendidikan seharusnya
mengambil pendapat dari pihak pemegang kepentingan dan lebih berilmiah sebelum
memperkenalkan Seni Khat sebagai salah satu elemen dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu di SJKC dan SJKT. Ini adalah kerana ia akan membebankan pengajaran
guru dan pembelajaran murid; dan juga tidak membantu dalam peningkatan tahap
penguasaan dan pengetahuan Bahasa Melayu.
382
382