Page 388 - 2019workreport.indd
P. 388

2 2
      0 0
      1 1
      9 9
     工
     工
     作
     作
     报
     报
     告
     告            在国民型小学的国文课程中,增设学习爪夷字书法艺术的做法,董总深表疑虑,因
     书
     书            为这势必将增加学生学习于教师教学的压力,无助于马来文的学习。
              3.     我们认为,教育部须吸取此次经验,在推动任何教育改革之时,公开征询教育团体的
                  意见,鼓励公民参与。
              4.     最后,倘若教育部要在学校推行跨族群与文化交流,理应制定多元文化教育政策,方
                  能制度化与持续性推展。其中,可于课程和活动中融入多元文化的价值,提倡尊重
                  与包容的价值,这才是增进各族了解与关怀的务实做法。

                  谢谢!







                       Mesyuarat Bersama Antara Pertubuhan-pertubuhan Pendidikan
              Bantahan Penambahan Seni Khat Tulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu
                                       Di Sekolah Jenis Kebangsaan

                  Terima kasih saudara Pengerusi Majlis.

                  Salam sejahtera dan selamat pagi kepada Pengerusi Gabungan Persatuan Guru-Guru
              Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Dato Ong Chiow Chuen,dan para wakil persatuan-
              persatuan,

              1.     Oleh sebab Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan melaksanakan tambahan
                  elemen Seni Khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada tahun 2020,  Persekutuan
                  Persatuan-Persatuan  Lembaga  Pengurus  Sekolah  Cina  Malaysia(Dong  Zong)
                  dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) membuat
                  keputusan untuk mengadakan mesyuarat bersama dengan pertubuhan-pertubuhan
                  pendidikan bagi membincangkan jalan penyelesaiannya. Tambahan pula, menurut
                  Kenyataan  KPM  Jumaat  lalu  yang  menegaskan  KPM  mengambil  maklum  respon
                  rakyat terhadap isu pengenalan tulisan khat dan akan membuat penyemakan. Maka,
                  mesyuarat hari ini amatlah penting.

              2.     Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang berbilang kaum, budaya, agama dan
                  bahasa. Kepelbagaian budaya juga merupakan aset yang penting dalam masyarakat
                  Malaysia.  Kami  tidak  menafikan  bahawa  pelajar-pelajar  sewajarnya  digalakkan
                  menghayati  unsur-unsur  kepelbagaian  budaya  pelbagai  etnik.  Walau  bagaimana
                  pun,  Dong  Zong  berpendapat  bahawa  Kementerian  Pendidikan  seharusnya
                  mengambil pendapat dari pihak pemegang kepentingan  dan lebih berilmiah sebelum
                  memperkenalkan Seni Khat sebagai salah satu elemen dalam mata pelajaran Bahasa
                  Melayu  di  SJKC  dan  SJKT.  Ini  adalah  kerana  ia  akan  membebankan  pengajaran
                  guru dan pembelajaran murid; dan juga tidak membantu dalam peningkatan tahap
                  penguasaan dan pengetahuan Bahasa Melayu.







          382
          382
   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393