fbpx

【讲词】华教新路向“拓宽教育前路:观念、方法与实务”国际学术研讨会开幕礼 董总中央委员、“华教新路向”系列活动总策划罗志昌致词

日期:2019年11月30日(星期六)
时间:上午9时
地点:吉隆坡循人中学科学民主堂

教改需有前瞻大格局



尊贵的首相署宗教事务部长拿督斯里慕加希、循人中学董事长兼雪隆董联会主席蔡庆文律师、各位学界先进,还有关心教育议题的师长朋友们,上午好!欢迎各位出席“华教新路向”国际学术研讨会。



今天这场学术研讨会是 “华教新路向”系列活动的重点项目,我们希望藉此对我国教育有所提升、充实和启发,为教育改革指引实践的道路。本研讨会以“拓宽教育前路:观念、方法与实务”为题,广邀中国、香港、台湾和马来西亚的教育学者,分别对考试改革、教学创新、国际评估、公民教育、科学教育、学生发展等领域,前来发表主题演讲、论文和论坛交流。



教育是社会进步的土壤,是国家建设的愿景。马来西亚政府与民间为推动教育进步发展,投入了大量时间与人力。多年来的教育改革,虽然已经有一些成效,但是教育改革由于涉及教育价值重建、制度结构调整、旧社会存在保守观念,整体改变不易等,立意良善的政策制度,仍难以有效执行。当然也有部份因素应归责于政策规划不尽周延,导致效果大打折扣,都严重影响教改推动成效。



这是因为,我国的教育发展在学习和实用之间、学校和生活之间、供给和需要之间,都出现“落差”或“脱节”。同时,在少子化、科技改变生活及国际竞争激烈的挑战中,现状亟须改变,教育必须与时俱进,国家社会经济才有前景。必须强调的是,教育出现问题或危机,教育部门固然责无旁贷,政府、政治人物、产业、家庭、社会都难置身事外。分数至上、升学第一、文凭主义……,无不源自家长或社会的集体心态。



如果教育政策不当,将使得教育品质平庸,人才培育失衡;如果教育资源分配不合理,将扩大贫富差距,破坏社会稳定。教改要改革的不是考试方法,而是思维。当局应该著重的,不是“怎么考试”,而是 “如何教育”。教改应铭记“适性教育”的理念,因应学生的个别差异与需求,建立家长的多元价值观,鼓励学生朝向多元发展。具指标性的学校应该负起责任,告诉社会不要只用分数去论断学生。


国家需要的是人才,不是只会考试的人。是多元的人才造就卓越、一流,而非硬体。放眼未来,我国将在世界竞争的潮流中迎头赶上,抑或滞后,也必然取决于我们今天给下一代什么样的教育,教出什么样的人才来。



十年树木,百年树人。不论问题丛生或危机已浮现,我国教育须做变革,毋庸置疑。变革要从现实出发,考察并吸收成功的范例,见贤思齐,作出务实调整改变。变革可以是重大改革,如规划愿景式的大规模教改;也可以是不断地革新,群策群力,从制度、政策、协调到执行,就具体问题寻求务实解决之计。教育是国家大计,我国过去在经济发展过程曾有过成功经验,我们绝无悲观的权利,只能积极针对问题,勇于解决,与时并进,化危机为转机。



最后,感谢首相署宗教事务部长拿督斯里慕加希在公务繁忙中莅临为本活动开幕。相信各位在这两天的学术飨宴中必定获益不少,让我们再接再厉,精益求精,共同努力实现全人教育的理想。



谢谢大家!

 

 

Ucapan Ahli Jawatankuasa Pusat Dong Zong, Penyelaras Projek "Ke Arah Baru: Pendidikan Bahasa Cina" Encik Low Chee Chong pada Upacara Perasmian Seminar Akademik Antarabangsa “Menerokai Masa Depan Pendidikan: Konsep, Metodologi dan Pragmatik”

 

Tarikh: 30hb November Sabtu 2019
Masa: Pukul 9 pagi
Tempat: Dewan Auditorium Sekolah Menengah Tsun Jin Kuala Lumpur 



Prospek dalam Pembaharuan Pendidikan



Yang Berhormat Datuk Seri Dr. Mujahid bin Yusof Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama),


Yang Berusaha En Chua Kim Boon, Pengerusi Lembaga Pengurus Sekolah Menengah Cina Persendirian Tsun Jin merangkap Pengerusi Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.


Ahli-Ahli Jawatankuasa Ke Arah Baru Pendidikan Bahasa Cina, Tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.



Terlebih dahulu saya merakamkan ucapan terima kasih serta mengalu-alukan kehadiran YB Datuk Seri Dr. Mujahid bin Yusof kerana sudi meluangkan masa bersama-sama kita untuk merasmikan Seminar Akademik Antarabangsa.



Hadirin yang saya hormati,



Seminar akademik hari ini merupakan projek utama siri "Ke Arah Baru Pendidikan Bahasa Cina". Kami berharap melalui seminar ini dapat menerokai cara dan idea baru dalam pengajaran dan pembelajaran, serta menguasai teori pendidikan dan perkembangan antarabangsa, demi pembangunan pendidikan Malaysia.  


Seminar ini bertajuk "Menerokai Masa Depan Pendidikan: Konsep, Metodologi dan Pragmatik" telah menjemput pakar-pakar pendidikan dari China, Hong Kong, Taiwan, dan penyelidik tempatan untuk menyampaikan hasil kajian yang merangkumi pelbagai aspek, iaitu pembaharuan pendidikan, pengajaran berinovasi, penilaian antarabangsa, pendidikan sivik, dan sebagainya.


Tuan-tuan dan Puan-puan yang dihormati sekalian,



Pendidikan adalah batu asas pembangunan negara. Kerajaan Malaysia dan kami, pertubuhan masyarakat telah melabur begitu banyak masa dan tenaga kerja dalam sistem pendidikan. Sungguhpun usaha penambahbaikan pendidikan telah menampak kesan positif, manakala ia melibatkan kerja-kerja berat seperti pembentukan visi dan misi pendidikan, transformasi struktur sistem pentadbiran dan pelaksanaan, malah ia juga akan menghadapi pemikiran konservatif dan rintangan dalam masyarakat, maka pembaharuan pendidikan secara keseluruhan bukanlah senang dilaksanakan. Selain itu, rancangan dasar pendidikan yang kurang tersusun dan konsisten juga melemahkan impak pembaharuan pendidikan negara.



Kemerosotan kualiti pendidikan dan ketidakseimbangan pupuk bakat akan berlaku sekiranya dasar pendidikan yang tidak bersesuaian. Jika pengagihan peruntukan pendidikan yang tidak munasabah dan memberat sebelah, ia akan memperluaskan jurang kekayaan serta menjejaskan kestabilan sosial. Sebenarmya pembaharuan pendidikan bukanlah mengenai kaedah pemeriksaan, tetapi adalah mengenai pemikiran. Visi pendidikan perlulah fokus dalam mendidik, bukanlah menghabiskan masa untuk mendapatkan markah tinggi dalam peperiksaan.



Kepelbagaian bakat mewujudkan kecemerlangan. Negara memerlukan modal insan yang berpotensi, bukan murid yang pandai menjawab soalan peperiksaan saja. Kemajuan atau kemunduran negara adalah bergantung pada kualiti pendidikan yang kita berikan kepada generasi akan datang.



Hadirin yang saya hormati,



Peribahasa Cina menyebut, ‘tanam sepohon pokok akan menikmati redupnya sepuluh tahun kemudiannya. Bina sebuah sekolah, akan membentuk masyarakat seratus tahun kemudiannya’. Tidak syak lagi bahawa system pendidikan di negara kita mesti diperbaharui.



Demi pembaharuan pendidikan, kita harus meninjau negara-negara luar, mempelajari contoh-contoh yang berjaya dan membuat penyelarasan secara pragmatik. Dengan itu, kita akan memahami pembaharuan pendidikan bukanlah satu cara sahaja, ia mungkin adalah transformasi secara keseluruhan; ataupun sebagai inovasi sebahagian tapi berterusan dari segi dasar, sistem, pelaksanaan untunk menyelesaikan masalah tertentu.



Sekian, Terima kasih.