Page 354 - 2019workreport.indd
P. 354
2 2
0 0
1 1
9 9
工
工
作
作
报
报
告
告 dasar pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa berkenaan seharusnya berdasarkan
书
书 prinsip kepelbagaian Bahasa dan budaya.
Garis Panduan Pelaksanaan Pengenalan Tulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran
Bahasa Melayu Untuk Murid Tahun 4 SJK Mulai Tahun 2020 yang diumumkan pada 5
Disember 2019 ataupun garis panduan yang dipinda semula pada 20 Disember 2019,
jelas menunjukkan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia tidak dapat menangani
isu tulisan Jawi ini secara profesionalisme, malah menimbulkan rasa tidak puas hati di
kalangan rakyat.
Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) merupakan komponen yang penting dalam SJKC,
tetapi Kementerian Pendidikan Malaysia membuat keputusan bahawa pelaksanaan
pengenalan tulisan Jawi di SJK hanya akan dilaksanakan jika dipersetujui PIBG serta ibu
bapa dan murid. Perbuatan ini langsung tidak menghormati hak dan kuasa Lembaga
Pengelola Sekolah. Ini bukan sahaja menimbulkan kebimbangan masyarakat Cina, malah
juga bukan langkah penyelesaian yang pragmatik terhadap isu tulisan Jawi. Keadaan ini
menyebabkan masyarakat hilang keyakinan terhadap Kementerian Pendidikan Malaysia.
Memandangkan masyarakat Cina dan India tidak setuju dengan terhadap pelaksanaan
PdP tulisan Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu tahun 4 di SJK, maka sekiranya
Kementerian Pendidikan Malaysia meneruskan dasar ini, tentu akan menyebabkan
ketegangan hubungan antara rakyat dengan kerajaan, dan seterusnya menjejaskan
perpaduan dan keharmonian negara. Maka, kerajaan seharusnya menunjukkan keikhlasan
dan mengambil tindakan yang wajar untuk mengubah dasar-dasar yang menimbulkan
kebimbangan masyarakat.
Demi kepentingan negara dan memelihara keharmonian masyarakat, kami
meluluskan ketetapan- ketetapan berikut:
1. Kami bertegas dengan pendirian untuk mempertahankan hak dan kuasa Lembaga
Pengelola Sekolah dalam pengurusan sekolah, maka Lembaga Pengelola Sekolah
mempunyai hak dan kuasa penentuan terhadap segala dasar Kementerian Pendidikan
Malaysia yang dilaksanakan di SJK.
2. Menyeru kerajaan prihatin terhadap pandangan masyarakat Cina dan India, supaya
pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran tulisan Jawi dibatalkan dalam sukatan
pelajaran Bahasa Melayu tahun 4 di SJK.
3. Sekolah harus memupuk semangat kepelbagaian budaya, maka kami setuju dengan
kaedah interaksi budaya yang memperkenalkan seni tulisan pelbagai kaum, termasuk
seni tulisan Jawi, Cina, Tamil dan suku kaum lain. Dalam konteks ini, Kementerian
Pendidikan Malaysia boleh merujuk kepada buku teks Bahasa Melayu SJK Tahun 5
yang memperkenalkan seni tulisan pelbagai kaum.
4. Menyeru Kementerian Pendidikan Malaysia mengadakan dialog bersama Pertubuhan
Pendidikan Cina dalam masa yang terdekat untuk menyelesaikan isu pengajaran dan
pembelajaran tulisan Jawi di SJK.
348
348